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Peter Kubelka über Film und Digitalisierung. Wien | AT · 1988–2024 (© PP · # 3347 · www.ewigesarchiv.at)

Im Anschluss an die Veranstaltung „Monument Film – Film und Vortrag von Peter Kubelka“ im Österreichischen Filmmuseum am 13. November 2024 beantwortete Peter Kubelka Fragen aus dem Publikum und sprach unter anderem über Filme und Digitalisierung, die Auswirkungen von Smartphones und vieles mehr. Video © Peter Putz, 2024, ewigesarchiv.at

„Heuer hat Peter Kubelka seinen 90. Geburtstag gefeiert und das Filmmuseum seinen 60. Zu diesem Anlass präsentiert er noch einmal sein Monument Film. Mit Arnulf Rainer erforschte Kubelka 1960 auf Basis einer radikalen Partitur von 9216 Filmkadern vier Grundelemente des Filmischen: Licht, Dunkelheit, Ton und Stille. Mit Antiphon folgt 52 Jahre später die Antwort darauf – eine exakte Umkehrung: Weiß wird zu Schwarz, wo Ton war, kehrt Stille ein. Gemeinsam sind die beiden Filme Teil von Monument Film: Zwei 35mm-Projektoren sind im Kinosaal postiert, auf die Vorführung von Arnulf Rainer folgt die Projektion von Antiphon, danach werden beide Filme in Doppelprojektion nebeneinander und abschließend übereinander projiziert.

Peter Kubelka in der Zeitschrift Film Comment: "2012 is film history's darkest year. The hostile takeover by digital imagery is finally complete. Even though everybody knows how short-lived digital archiving is. But short-term profit is more important. The industry wants to kill off the old medium, by any means. I see my Monument Film as a call for patient defiance."

Österreichisches Filmmuseum

Peter Kubelka on film and digitization. Vienna | AT – 1988-2024 (© PP – # 3347 – www.ewigesarchiv.at)

Following the event “Monument Film – Film and Lecture by Peter Kubelka” at the Austrian Film Museum on 13 November 2024, Peter Kubelka answered questions from the audience and spoke about films and digitalization, the impact of smartphones and much more. Video © Peter Putz, 2024, ewigesarchiv.at

“This year, Peter Kubelka celebrated his 90th birthday and the Film Museum its 60th. To mark the occasion, he is once again presenting his film monument. With Arnulf Rainer, Kubelka explored four basic elements of the cinematic in 1960 on the basis of a radical score of 9216 film frames: Light, darkness, sound and silence. The answer to this follows 52 years later with Antiphon – an exact reversal: white becomes black, where there was sound, silence returns. Together, the two films are part of Monument Film: two 35mm projectors are positioned in the cinema auditorium, the screening of Arnulf Rainer is followed by the projection of Antiphon, after which both films are projected side by side and then on top of each other in a double projection.

Peter Kubelka in the magazine Film Comment: “2012 is film history’s darkest year. The hostile takeover by digital imagery is finally complete. Even though everybody knows how short-lived digital archiving is. But short-term profit is more important. The industry wants to kill off the old medium, by any means. I see my Monument Film as a call for patient defiance.”

Austrian Film Museum

 

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Peter Kubelka über Film und Digitalisierung. Wien | AT · 1988–2024 (© PP · # 3347 · www.ewigesarchiv.at) Im Anschluss an die Veranstaltung „Monument Film – Film und Vortrag von Peter Kubelka“ im Österreichischen Filmmuseum am 13. November 2024 beantwortete Peter Kubelka Fragen aus... mehr lesen

Peter Kubelka on film and digitization. Vienna | AT – 1988-2024 (© PP – # 3347 – www.ewigesarchiv.at) Following the event “Monument Film – Film and Lecture by Peter Kubelka” at the Austrian Film Museum on 13 November 2024, Peter Kubelka answered questions from the... read more