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Heim-Museum · Home Museum

Heim-Museum · Home Museum

Das selbstgemachte Home-Museum: Gut gegen Lagerkoller & Panikattacken. Objekte, die mein Herz berühren. Splendid Isolation_11. Amsterdam | NL; Gmunden, Klosterneuburg, Ramsau, Vorchdorf, Wien | AT · 2007–2019 (© PP · Ewiges Archiv) Die Übungsleiterin befand mein gestriges Tableau zu WC- und Sanitärbereichen in Museen etwas zu stark männerorientiert (No-Na!), aber insgesamt gesehen doch ok. Sie scheint überhaupt etwas mehr Wert auf Fernwärme zu legen als der vorige Übungsleiter, der jetzt selbst in Quarantäne ist (Corona-Party-Teilnehmer!!) Also dann die neue Aufgabe bzw. „Hausübung“. Bevor wir uns der nötigen Ausstattung fürs Heim-Museum zuwenden – Feuerlöscher, Security, Hygrometer etc. – soll ich mal auf die Schnelle eine Zusammenstellung machen von Objekten in Museen, die mir wichtig sind,„die mein Herz berühren“. Da hat die Gute den richtigen Trigger gefunden, denn einer meiner Lieblingsfilme ist „Sans Soleil“ von Chris Marker, in dem eine Liste erwähnt wird von „Dingen, die das Herz berühren“ für japanische Prinzessinnen. Unter dem Begriff „Museum“ in der Bild-Datenbank des ewigen Archivs haben sich dann 14.621 Einträge, also Fotos gefunden. Hier nun eine Mikro-Auswahl:

1. Reihe: 

„Dark Wave“ – ein riesiges Walskelett im Essl Museum, Klosterneuburg | AT · 2007. Es war ein beeindruckendes Exponat, das im oberen Ausstellungsraum des mittlerweile geschlossenen Museums von der Decke hing: ein Walskelett, ornamental bemalt. Ich war überrascht von der Dimension, die das Tier gehabt haben musste, von den Details, von der schwer zu überblickenden Vielfalt der kleinen und großen Knochen: „DARK WAVE“, von Gabriel Orozco, 2006, Calcium carbonate und Kunststoff mit Graphit, 304 x 392 x 1375 cm. Es handelte sich um einen präzisen Abguss der Knochen eines Wales, der an der Süd-West Küste von Spanien gefunden worden war.

Hans Hollein, Wagen, 1972. Dieses Objekt habe ich in den 1970-er Jahren im 20-er Haus – jetzt Belvedere21 – gesehen, ein Wagen mit schmalen Rädern, dessen Basis die Platte eines Seziertisches bildet, scharf, klar, nüchtern

Ein ovales Kupfergefäß, eine „Wärmflasche“ aus dem Heimatmuseum in Ramsau, Tirol

2. Reihe: 

Eine graue Elefanten-Skulptur, vollständig bemalt mit kleinen weißen Linien, Strukturen, gesehen in einer Ausstellung mit Kunst aus Indien im Essl-Museum Klosterneuburg; 

ein Nachttopf aus weißem Email im Sanitär-Museum Gmunden. Ich glaube, dass meine Großeltern einen blauen Email-Nachttopf hatten. Jedenfalls ein bescheidenes, eminent wichtiges Objekt, schlicht, funktional. Ganz abgesehen, dass der Begriff „Email“ heute natürlich als E-Mail eine völlig andere Bedeutung hat.

3. Reihe: Cornelius Kolig, Tote durch akustische Signale eines lebendigen Körpers reanimieren, gesehen im Museum Essl, Klosterneuburg; Helen Marten, Brood and Bitter Pass, 2015, mixed media, Stedelijk-Museum, Amsterdam. Brood and Bitter Pass is a large installation, executed in an array of materials. Helen Marten combines everyday objects, found and handmade, and uncouples them from their recognizable purpose. In this way she emphasizes the unstable relations between the physical shape of a “thing” and the meaning that is associated with it. The materials and shapes appear vaguely familiar, but are presented in a puzzling manner: only a vague memory remains of what the “thing” once meant. Marten thus encourages us, in a playful manner, to think twice about the materials, images and objects that surround us. This requires a slow-down, concentrated attention: the closer you look, the more you see; 

Eine ARAL-Motoröl-Kanne im Motorrad-Museum Vorchdorf. Mein erster Ferial-Job war bei einer ARAL-Tankstelle in Langwies – am zweiten Tag habe ich Diesel in eine VW-Bus eingefüllt – zum Gaudium der Mechaniker, die mich dann eine Zeitlang „Katastrophen-Tankwart“ genannt haben.

Sammle in der Zeit, dann hast Du in der Not.

The self-made home museum: good against camp freaks & panic attacks. Objects that touch my heart. Splendid Isolation_11. Amsterdam | NL; Gmunden, Klosterneuburg, Ramsau, Vorchdorf, Vienna | AT · 2007–2019 (© PP · Ewiges Archiv) The trainer found my yesterday’s tableau on toilet and sanitary areas in museums a bit too man-oriented (no-na!), But overall ok. She seems to place a little more value on district heating than the previous trainer, who is now in quarantine himself (Corona party participants !!) So then the new task or “homework”. Before we turn to the necessary equipment for the home museum – fire extinguishers, security, hygrometers etc. – I should quickly make a compilation of objects in museums that are important to me “that touch my heart”. Then the good woman found the right trigger, because one of my favorite films is “Sans Soleil” by Chris Marker, in which a list is mentioned of “things that touch the heart” for Japanese princesses. 14,621 entries, ie photos, were then found under the term “museum” in the image database of the eternal archive. Here is a micro selection:
1st row:
“Dark Wave” – ​​a huge whale skeleton in the Essl Museum, Klosterneuburg | AT · 2007. It was an impressive exhibit that hung from the ceiling in the upper exhibition room of the now closed museum: a whale skeleton, ornamentally painted. I was surprised by the dimension that the animal must have had, by the details, by the variety of small and large bones that is difficult to survey: “DARK WAVE”, by Gabriel Orozco, 2006, calcium carbonate and plastic with graphite, 304 x 392 x 1375 cm. It was a precise cast of the bones of a whale found on the south-west coast of Spain.
Hans Hollein, Wagen, 1972. I saw this object in the 1970s in the 20s house – now Belvedere21 – a wagon with narrow wheels, the base of which is the plate of a dissection table, sharp, clear, sober
An oval copper vessel, a “hot water bottle” from the local museum in Ramsau, Tyrol
2nd row:
A gray elephant sculpture, fully painted with small white lines, structures, seen in an exhibition of art from India in the Essl Museum Klosterneuburg;
a chamber pot made of white enamel in the Sanitary Museum Gmunden. I think my grandparents had a blue enamel chamber pot. In any case, a modest, eminently important object, simple, functional. Quite apart from the fact that the term “email” naturally has a completely different meaning today as email.
3rd row: Cornelius Kolig, resuscitating the dead with acoustic signals from a living body, seen in the Essl Museum, Klosterneuburg; Helen Marten, Brood and Bitter Pass, 2015, mixed media, Stedelijk Museum, Amsterdam. Brood and Bitter Pass is a large installation, executed in an array of materials. Helen Marten combines everyday objects, found and handmade, and uncouples them from their recognizable purpose. In this way she emphasizes the unstable relations between the physical shape of a “thing” and the meaning that is associated with it. The materials and shapes appear vaguely familiar, but are presented in a puzzling manner: only a vague memory remains of what the “thing” once meant. Marten thus encourages us, in a playful manner, to think twice about the materials, images and objects that surround us. This requires a slow-down, concentrated attention: the closer you look, the more you see;
An ARAL motor oil can in the motorcycle museum Vorchdorf. My first holiday job was at an ARAL petrol station in Langwies – on the second day I filled diesel into a VW bus – to the tune of the mechanics, who then called me “catastrophe gas station attendant” for a while.

Collect in time, then you have in need.

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